Hovorí sa, že do školstva a do futbalu môže hovoriť každý. Počul som veľa názorov, ktoré smerovali (teda ukazovali smer) k lepšiemu školstvu. (Jeden sa mi páčil v tom, že keď školstvo veľmi dobre fungovalo v 70-tich rokoch minulého storočia, tak musí fungovať aj teraz.)
Teraz sa reforma rieši (naozaj veľmi zúžene povedané) iba pridavaním, alebo uberaním počtu hodín nejakeho predmetu, alebo lepším platom učiteľov.
Ale reforma nie je o žiakoch, platoch alebo počtu hodín jednotlivých predmetov. Je o učiteľoch. Poznam prípad vidieckého učiteľa, ktorý učil žiakov T 602 v čase, keď sa na iných školách vyučoval Word a Excel. Zavedenie povinnej matematiky a dvoch cudzích jazykov na všetkých školách tento problém nevyrieši. Je tu aj problém, ktorý som nazval „problém riaditeľov škôl“. Niektorí riaditelia sa boja schopných učiteľov a systematicky ich likvidujú, aby náhodou ich nenahradili.
Školstvo nepotrebuje „univerzálne“ školy, ktoré vychovávajú absolventov pre úrady práce. Školstvo nepotrebuje „reformu“, potrebuje spávne nasmerovanie, aby každý typ školy „vyškolil“ svojích absolvenov na to čo potrebuje trh práce, aby sa absolventi uplatnili.
Na to sú potrební kvalitní učitelia. A tých niet. Kvalitu učiteľov, by malo riešiť ministerstvo školstva.
Preto nie je dôležite riešiť nejakú reformu, je treba riešiť podmienky práce učiteľov a ich kvalitu.
Celá debata | RSS tejto debaty